Domowe przedszkole oczami "domowników"

 

Karta innowacji pedagogicznej

 

  1. Tytuł innowacji:

„Edukacja Daltońska – rozwijanie odpowiedzialności, samodzielności i współpracy”

  1. Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Alina Trzęsiec
  2. Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

Nauczyciele: Alina Trzęsiec, Magdalena Nowak, Kamila Ziółek-Ciałowicz

  1. Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 25
  2. Termin realizacji innowacji: październik 2021 – czerwiec 2022
  3. Rodzaj innowacji:
  • programowa
  • organizacyjna
  • metodyczna
  1. Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • tak
  • nie
  • nie dotyczy
  1. Opis zasad innowacji:

Cele:

Cel główny:

  • Wspieranie i rozwijanie u dzieci samodzielności, odpowiedzialności oraz umiejętności współpracy;
  • Zorganizowanie procesu edukacyjnego wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom i oczekiwaniom dzieci.

Cele szczegółowe:

  • rozwijanie inicjatywy i samodzielności w działaniu i w myśleniu;
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie działania;
  • wdrażanie do samodzielnego uczenia się i planowania;
  • dostosowanie tempa nauki do rzeczywistych możliwości dziecka;
  • rozwijanie umiejętności współpracy w grupie i zespole;
  • kształtowanie wiary we własne siły;

 

Odbiorcy: dzieci z grupy 0f

Metody pracy:

   Zgodnie z założeniami edukacji daltońskiej podstawową rolę w procesie nauczania stanowi wizualizacja procesu edukacyjnego. Wizualizacja oparta jest na tablicach, na których przy pomocy kolorów lub piktogramów oznacza się między innymi: kolory dni tygodnia, rozkład zajęć, harmonogram i przebieg wykonania poszczególnych zadań, organizację pracy zespołowej itd. Wizualizacja pozwala dzieciom samodzielnie planować i monitorować efekty swojej pracy oraz lepiej zrozumieć i zapamiętać zasady obowiązujące w grupie.

   Pierwszym krokiem do wdrożenia planu daltońskiego jest wprowadzenie kolorów dnia. Kolory dni są z góry ustalone. Dzięki temu, że każdy dzień oznaczony jest kolorem, dzieci identyfikują dni tygodnia zanim jeszcze nauczą się odczytywać nazwy dni tygodnia.

   Z kolorami dni tygodnia połączony jest kalendarz pogody, który stanowi kolejny element planu daltońskiego. Zaznaczając każdego dnia aktualną pogodę uczymy dzieci rozpoznawania zjawisk pogodowych, odczytywania informacji zapisanych za pomocą symboli oraz poszerzamy wiedzę dzieci z zakresu edukacji przyrodniczej.

  Kolejnym punktem koncepcji planu daltońskiego są listy obecności dzieci. Po przyjściu do przedszkola dzieci oznaczają swoją obecność na specjalnej tablicy obecności. Czynność ta daje dzieciom możliwość poznawania liter oraz przygotowuje do nauki czytanie i pisania.

   Istotnym elementem pojawiającym się w sali jest zegar daltoński, który wizualizuje czas. Spełnia on swoją rolę przy wyznaczaniu czasu na spożywanie posiłków, zabawę, sprzątanie, itp. Bardzo istotną rolę spełnia w czasie wolnym, kiedy dzieci mają czas na zabawę swobodną Obserwując ruchy wskazówek widzą, że czas ten się kończy.

  Kolejnym elementem koncepcji planu daltońskiego pozwalającym wdrożyć dzieci do samodzielności, odpowiedzialności i współpracy są zadania tygodniowe. Nauczyciel wybiera kilka różnych zadań w każdym tygodniu, z którymi dzieci zapoznają się w poniedziałki podczas porannego programu.
   W ciągu całego tygodnia dzieci wybierają zadanie z „tablicy zadań”. Mogą je zrealizować w wolnym, wybranym przez siebie czasie, po zajęciach, zabawach, które są realizowane z całą grupą.
   Na wykonanie zadań dziecko ma tydzień czasu. Po ukończeniu zadania dziecko pokazuje efekt nauczycielce i zaznacza na tablicy ukończenie swojego zadania, pracy na tablicy, wybierając w odpowiednim kolorze magnez symbolizujący dzień tygodnia, w którym zadanie zostało wykonane.

   Czasami zdarza się tak, że dzieci podczas pracy ponoszą emocje i rozmawiają zbyt głośno. Organizację czasu i rodzaju pracy dzieci ułatwia sygnalizator. Aby dzieci wiedziały czemu sygnalizator ma służyć, należy ustalić z nimi zasady jego działania. Umawiamy się, że podczas pracy indywidualnej – kolor czerwony – nikt ze sobą nie rozmawia, podczas pracy zespołowej – kolor żółty – można szeptać, a podczas zabawy – kolor zielony – dozwolone są rozmowy swobodne. 

Przewidywane efekty:

Dziecko:

  • jest twórcze i zmotywowane do pracy;
  • samodzielnie rozwiązuje problemy, w przypadku nierozwiązania problemu potrafi szukać pomocy, np. u kolegów, nauczyciela;
  • współpracując w zespole czuje się zobowiązany do wykonania powierzonych mu zadań;
  • wyrabia w sobie umiejętność planowania czasu, dokładności, systematyczności;
  • potrafi pracować z instrukcją; 

Sposób ewaluacji:

Ewaluacja innowacji będzie prowadzona na bieżąco poprzez rozmowy z dziećmi i rodzicami oraz obserwacje.

Back to top