Ten rok zapowiada się bardzo ciekawie. Domowe Przedszkole przystępuje do: ,,Moje zdrowie - moja siła, wielką moc"- ogólnopolskiego projektu pod patronatem honorowym ,,Bliżej przedszkola", prezydenta miasta Torunia i Marszałka Województwa Kujawsko - Pomorskiego.

Regulamin

,,Moje zdrowie – moja siła, wielka moc”- ogólnopolski projekt z zakresu edukacji prozdrowotnej i profilaktyki uzależnień

1. Cele projektu :

a) cel główny: wychowanie zdrowego, aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą przedszkolaka/ucznia.

b) cele szczegółowe:

- nawiązanie współpracy między placówkami w całej Polsce,

- zrozumienie znaczenia zdrowia dla rozwoju człowieka,

- utrwalanie prawidłowych nawyków higienicznych i zachowań prospołecznych,

- rozwijanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą,

- podniesienie wiedzy na temat funkcjonowania poradnictwa telefonicznego i innych form  pomocy,

- kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych,

- tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej

- kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska przyrodniczego,

- poznanie i zrozumienie zagrożeń dla zdrowia wynikających z nadmiernego spędzania czasu przy komputerze i przed telewizorem,

- poznanie ciekawych i ważnych zawodów.

MODUŁY:

I   ,,ŻYJĘ ZDROWO I BEZPIECZNIE ”

1) ,,Zdrowie” – co oznacza to pojęcie, jaki ma wpływ na nasze życie , sposoby ochrony zdrowia/życia – organizacja spotkania z lekarzem/ratownikiem medycznym/pielęgniarką.

2)  ,,Czy rośliny chorują , jak je leczyć?” – prowadzenie obserwacji, zajęcia edukacyjne, nawiązanie współpracy z biologiem/mikrobiologiem, warto zastanowić się wspólnie z dziećmi czy rośliny czują, co o tym świadczy – projekt badawczy.

3) ,,Kodeks zdrowego i bezpiecznego przedszkolaka” – utrwalenie zasad bezpieczeństwa, kodeks w formie tablicy motywacyjnej – monitorowanie przestrzegania zasad w praktyce.

4) ,, Trudna sztuka mówienia nie” – przeprowadzenie zajęć tematycznych związanych z pojęciem asertywność. Starsze dzieci w kontekście uzależnień, młodsze uświadamiania sobie własnych potrzeb, umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktowej.

5) ,,Telefon zaufania” – prezentacja filmu edukacyjnego (youtube, jest tam krótki i prosty w przekazie film, około 3 minuty), dzieci mogą podzielić się spostrzeżeniami, warto podjąć próbę zapamiętania numeru.

6) ,,Quiz wiedzy o zdrowiu i bezpieczeństwie” – w grupie lub ogólnoprzedszkolny, podsumowanie wiadomości.

7) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.

II     ,,JESTEM TYM CO JEM I PIJĘ”

1) ,,Piramida żywienia” – organizacja spotkania z dietetykiem lub grupowa praca plastyczna.

2) ,,Zamiast cukierków” – przygotowanie wspólnie z dziećmi  tzw. kulek mocy według własnego przepisu.

3) ,,Warzywa, których nie lubimy” – organizacja dnia warzyw, ale niezbyt lubianych przez dzieci np. ,,Dzień brukselki”, ,,Dzień kalafiora” itp.

4) ,,Zamiast soku” – zabawa badawcza, uświadomienie dzieciom ile łyżek cukru jest w ich ulubionych soczkach i jak wpływa to na zdrowie, przygotowanie koktajlu mleczno – owocowego.

5) ,,Co to znaczy BIO?” – zorganizowanie wyjścia do sklepu ze zdrową żywnością.

6) ,,Wspieramy polskie rolnictwo” – przygotowanie szaszłyków z polskich owoców bądź warzyw.

7) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.

III   ,,PRZED CHOROBĄ UCIEKAM NA WŁASNYCH NOGACH”

1) ,,Sport to zdrowie” – spotkanie z trenerem/zawodnikami wybranej/nych dyscypliny sportowej, zajęcia edukacyjne lub sportowe, ukazanie wielu możliwości, sport jako hobby.

2) ,,Olimpiada w Jarzynowie” – organizacja zawodów sportowych w grupie bądź ogólnoprzedszkolnych, można zaprosić rodziców do uczestnictwa.

3) ,,Aktywne metody w zabawie” – przeprowadzenie zabaw ruchowych, wykorzystanie różnych metod np. według C. Orffa, W. Sherborne itp.

4) ,,Niezależnie od wieku” – stworzenie z dziećmi ulotek propagujących zdrowy tryb życia i rozdanie przechodniom podczas spaceru.

5) ,, Elementarz sportowy” – zapoznanie z treścią i nauka na pamięć (części), dowolny wiersz lub piosenka.

6) ,,Dzień sportu” – organizacja imprezy na terenie placówki.

7) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.

IV ,, ZAMIAST GRAĆ NA KOMPUTERZE LEPIEJ PĘDZIĆ NA ROWERZE”

1) ,,Internet a bezpieczeństwo” – burza mózgów – zalety i wady/zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu, stworzenie plakatu (młodsze dzieci mogą wybrać odpowiednie obrazki).

2) ,,Oglądam kiedy chcę” – prelekcja dla rodziców, pedagogizacja, uzależnienie od komputera dotyka coraz młodsze dzieci, nie wolno bagatelizować objawów, przedstawienie zasad korzystania z dobrodziejstw techniki dla dzieci itp.

3) ,,Moje hobby” – zajęcia prowadzone metodą peer – learning, dzielenie się wiedzą/ doświadczeniami z rówieśnikami.

4) ,, Ja i moi koledzy” – zajęcia tematyczne, zabawy, odgrywanie scenek, prezentacja multimedialna (do wyboru). Uświadomienie, że każdy z nas jest inny, kształtowanie postawy szacunku i akceptacji dla wyborów innych osób. Ukazanie, że lepiej spędzać czas z rówieśnikami, zwrócenie uwagi na osoby niepełnosprawne.

5) ,,Mój wymarzony rower” – praca plastyczna indywidualna lub grupowa.

6) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.

V    ,, GDY ZIEMIA WOŁA O POMOC”

1) ,,Za kilkanaście lat” – film/prezentacja dotycząca negatywnego wpływu człowieka na naszą planetę, ważne jest ukazanie skutków dotychczasowych działań.

2) ,,Śmiecioludek” – uczestnictwo w ogólnopolskim konkursie plastycznym – kwiecień.

3) ,,Eko – wiersz, bajka” – konkurs dla dzieci i rodziców, według własnego regulaminu.

4) ,,Ekologiczne Story Cubes” – tematyka związana z ochroną przyrody, zachowaniami proekologicznymi, warto spisać historyjki, które powstały podczas zajęć.

5) ,,Lubimy zabawy i eksperymenty” – przeprowadzenie z dziećmi dowolnej zabawy badawczej/eksperymentu np. malowanie na mleku, tęcza na talerzu, wulkan z cytryny, ukryte w lodzie itp.

6) Dowolne zadanie o tematyce modułu wg pomysłów dzieci lub nauczycieli.

Plakat projektu "Moje zdrowie, moja siła, wielka moc" - kliknij