Karta innowacji pedagogicznej 

  1. Tytuł innowacji: „Pocztówkowe przedszkole” – propagowanie tradycyjnego sposobu przesyłania informacji w formie pocztówek i listów.
  1. Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Katarzyna Karnia
  2. Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

Nauczyciele: Katarzyna Karnia, Justyna Kornat

Rodzice: zakup znaczków i pocztówek (dofinansowanie innowacji)

  1. Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 23
  2. Termin realizacji innowacji: wrzesień 2019 – czerwiec 2020
  3. Rodzaj innowacji:
  • programowa
  • organizacyjna
  • metodyczna
  1. Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • tak
  • nie
  • nie dotyczy
  1. Opis zasad innowacji:

Cele:

Cel główny:

Wymiana pocztówek i listów z innymi przedszkolakami na terenie całej Polski (po jednym przedszkolu z każdego województwa).

Cele szczegółowe:

  • nawiązanie kontaktu z dziećmi z innych placówek oświatowych;
  • zapoznanie z zawodami pracowników poczty oraz zadaniami urzędu pocztowego;
  • promowanie własnego regionu i przedszkola;
  • poznawanie innych miejscowości oraz kultury i tradycji ich mieszkańców;
  • prezentowanie działań dzieci;
  • wzbogacenie słownika dziecka;
  • nabywanie i doskonalenie umiejętności matematycznych dzieci poprzez wykorzystywanie tematyki programu;
  • doskonalenie sprawności manualnych;

Odbiorcy: dzieci z grupy Pszczółki

Metody pracy:

Podczas realizacji innowacji wykorzystywane będą różne metody i formy pracy dzieckiem. Zajęcia prowadzone będą z całą grupą, w małych grupach i indywidualnie w ciągu pobytu dziecka w przedszkolu. Dzieci będą uczestniczyły w zajęciach dotyczących m.in. adresowania i wysyłania listów i kartek pocztowych (wycieczka do Urzędu Pocztowego, nawiązanie korespondencji z przedszkolami z całej Polski, wysłanie listu do św. Mikołaja). Ponadto dzieci wezmą udział w konkursie na najpiękniejszy znaczek. Pod nadzorem rodziców dzieci przygotują znaczek dowolną techniką plastyczną. Najistotniejsza będzie tu inwencja dziecka i samodzielne wykonanie pracy. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi dnia 15 października 2019 r.

Finalnym elementem innowacji będzie stworzenie mapy Polski „Pocztówkowe Przedszkola” i zaprezentowanie jej na tablicy w holu szkolnym. Na mapie zaznaczone zostaną miejscowości, z którymi nawiązano wymianę pocztową.

Przewidywane efekty:

 Dzieci zapoznają się z pojęciami związanymi z urzędem pocztowym i z czynnościami, które towarzyszą wysyłaniu listów i kartek pocztowych. Ponadto nawiążą kontakt z przedszkolami z całej Polski, dzięki czemu poznają inne miejscowości a tym samym wypromują nasz region i nasze przedszkole.

Sposób ewaluacji:

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco poprzez rozmowy z dziećmi i rodzicami oraz obserwacje.