Karta innowacji pedagogicznej
- Tytuł innowacji: „Pocztówkowe przedszkole” – propagowanie tradycyjnego sposobu przesyłania informacji w formie pocztówek i listów.
- Imię i nazwisko autora/autorów innowacji: Katarzyna Karnia
- Osoby zaangażowane w realizację innowacji:
Nauczyciele: Katarzyna Karnia, Justyna Kornat
Rodzice: zakup znaczków i pocztówek (dofinansowanie innowacji)
- Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 23
- Termin realizacji innowacji: wrzesień 2019 – czerwiec 2020
- Rodzaj innowacji:
- programowa
- organizacyjna
- metodyczna
- Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
- tak
- nie
- nie dotyczy
- Opis zasad innowacji:
Cele:
Cel główny:
Wymiana pocztówek i listów z innymi przedszkolakami na terenie całej Polski (po jednym przedszkolu z każdego województwa).
Cele szczegółowe:
- nawiązanie kontaktu z dziećmi z innych placówek oświatowych;
- zapoznanie z zawodami pracowników poczty oraz zadaniami urzędu pocztowego;
- promowanie własnego regionu i przedszkola;
- poznawanie innych miejscowości oraz kultury i tradycji ich mieszkańców;
- prezentowanie działań dzieci;
- wzbogacenie słownika dziecka;
- nabywanie i doskonalenie umiejętności matematycznych dzieci poprzez wykorzystywanie tematyki programu;
- doskonalenie sprawności manualnych;
Odbiorcy: dzieci z grupy Pszczółki
Metody pracy:
Podczas realizacji innowacji wykorzystywane będą różne metody i formy pracy dzieckiem. Zajęcia prowadzone będą z całą grupą, w małych grupach i indywidualnie w ciągu pobytu dziecka w przedszkolu. Dzieci będą uczestniczyły w zajęciach dotyczących m.in. adresowania i wysyłania listów i kartek pocztowych (wycieczka do Urzędu Pocztowego, nawiązanie korespondencji z przedszkolami z całej Polski, wysłanie listu do św. Mikołaja). Ponadto dzieci wezmą udział w konkursie na najpiękniejszy znaczek. Pod nadzorem rodziców dzieci przygotują znaczek dowolną techniką plastyczną. Najistotniejsza będzie tu inwencja dziecka i samodzielne wykonanie pracy. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi dnia 15 października 2019 r.
Finalnym elementem innowacji będzie stworzenie mapy Polski „Pocztówkowe Przedszkola” i zaprezentowanie jej na tablicy w holu szkolnym. Na mapie zaznaczone zostaną miejscowości, z którymi nawiązano wymianę pocztową.
Przewidywane efekty:
Dzieci zapoznają się z pojęciami związanymi z urzędem pocztowym i z czynnościami, które towarzyszą wysyłaniu listów i kartek pocztowych. Ponadto nawiążą kontakt z przedszkolami z całej Polski, dzięki czemu poznają inne miejscowości a tym samym wypromują nasz region i nasze przedszkole.
Sposób ewaluacji:
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco poprzez rozmowy z dziećmi i rodzicami oraz obserwacje.