Domowe przedszkole oczami "domowników"

 

Karta innowacji pedagogicznej

 

Tytuł innowacji: „ Przedszkolna Kraina Bajek” 

  • Imię i nazwisko autorów innowacji: Monika Trzeciakiewicz, Justyna Domagała
  • Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

- Nauczyciele oddziałów przedszkolnych

- Rodzice- ilustrowanie i redagowanie bajki przedszkolnej

  • Liczba uczniów biorących udział w innowacji: 97
  • Termin realizacji innowacji: październik 2019 – czerwiec 2020
  • Rodzaj innowacji:
  • programowa
  • organizacyjna
  • metodyczna
  • Finansowanie innowacji – organ prowadzący wyraził zgodę na finansowanie planowanych działań
  • tak
  • nie
  • nie dotyczy
  • Opis zasad innowacji: 

Cele:

Cel główny:

Celem głównym jest rozbudzanie w dziecku zainteresowań czytelniczych oraz wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju. 

Cele szczegółowe:

  • Wzbogacanie słownictwa.
  • Poszerzenie wiedzy o świecie i uwrażliwianie na piękno literatury dziecięcej.
  • Wdrażanie do redagowania poprawnych wypowiedzi ustnych.
  • Rozwijanie uzdolnień artystycznych dzieci: recytatorskich, plastycznych, aktorskich
  • Włączenie rodziców w życie przedszkola .
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości dziecka.
  • Wzmacnianie postawy odpowiedzialności i opiekuńczości.
  • Budowanie więzi między rodzicem i dzieckiem.
  • Wdrażanie do korzystania z biblioteki 

Odbiorcy: dzieci z oddziałów przedszkolnych 

Metody pracy

  • Zajęcia czytelnicze- praca z książką i z tekstem, głośne czytanie, oglądanie obrazków, rozmowy dowolne i kierowane na temat treści przeczytanych utworów, swobodne wypowiedzi dzieci.
  • ,,Maskotka grupowa" - Będzie uczestniczyła w różnych  zajęciach, będzie z nami czytała, odpoczywała i się bawiła. Najważniejsze, ,,Maskotka grupowa" odwiedzi każdego przedszkolaka z danej grupy w jego domu. Wspólnie z rodzicami dzieci przeczytają na dobranoc swoją ulubioną bajkę, a w Kronice ( na pamiątkę ) narysują piękny obrazek dotyczący przeczytanego utworu.
  • „Wędrująca bajeczka”- dzieci wraz z rodzicami zapisują i ilustrują w Kronice jedną z przygód ,,Maskotki grupowej".
  • Zabawy w teatr - małe formy teatralne z wykorzystaniem pacynek, kukiełek, rekwizytów.
  • Zajęcia biblioteczne - wycieczka do biblioteki, współpraca z biblioteką szkolna.
  • Organizacja uroczystości- „Dzień Postaci z bajek”, „Dzień Pluszowego Misia”, „Dzień książki”.
  • Przedszkolna biblioteczka oraz kąciki czytelnicze w salach- gromadzenie literatury dziecięcej.
  • Ilustrowanie poznanych tekstów za pomocą różnorodnych technik plastycznych.
  • Spotkania z teatrem - organizacja teatrzyków w przedszkolu.
  • Konkursy recytatorskie, plastyczne i teatralne. 

Zajęcia w ramach innowacji „Przedszkolna Kraina Bajek" zwracają uwagę na rozwój językowy dziecka. Podkreślają również znaczenie książki dla tak młodego czytelnika.

   Założeniem innowacji jest również zaproponowanie rodzicom alternatywnego sposoby spędzania czasu z dzieckiem bowiem czytanie stanowi swoistą relacje między czytającym a dzieckiem. Jest ważnym elementem w wychowaniu dziecka. Książka umożliwia  zadawanie pytań i uzyskiwania na nie odpowiedzi. Baśnie i bajki to najbliższe utwory dla dziecka w wieku przedszkolnym. Świat realny miesza się w nich z fantastycznym i razem tworzą zrozumiałą całość dla małego czytelnika. Dziecko zapoznaje się w nich z sytuacjami wzbudzającymi niepokój, ciekawość, radość a także rozwiązania różnych problemów. W oparciu o literaturę próbujemy wspólnie z dzieckiem ocenić postępowanie, kształtować właściwe zachowania społeczne. Książka może stać się również doskonałym czynnikiem inspirującym do zabaw teatralnych i działań plastycznych. Dzięki odpowiedniej literaturze kształtuje się przyszłego czytelnika. 

Przewidywane efekty:

- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych, rozwijanie zainteresowania pisaniem, kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

- Możliwość uczestnictwa w interesujących zajęciach, odkrywania swoich talentów.

- Wzbogacanie słownictwa dzieci, poszerzanie zasobu słów, poprawności gramatycznej, fleksyjnej i składniowej.

- Kształtowanie i utrwalanie prawidłowych zachowań, umiejętności pracy w grupie.

- Nawiązanie lepszej współpracy z rodzicami.

- Stworzenie w przedszkolu przestrzeni do zaangażowania rodziców. 

- Stymulowanie kreatywności oraz pozyskiwanie najwyższych wartości zarówno dla młodszych jak i starszych uczestników. 

Sposób ewaluacji:

Chcąc sprawdzić efekty wprowadzonej innowacji na bieżąco będziemy monitorować zaplanowane działania poprzez obserwacje, rozmowy z dziećmi, nauczycielami oraz rodzicami.

Back to top