Tytuł innowacji:

„SensoMaluchy- bawimy się zmysłami” 

Imię i nazwisko autora innowacji: Monika Trzeciakiewicz

Osoby zaangażowane w realizację innowacji:

- nauczyciele uczący w grupie 0 „c”,

- rodzice.

Liczba dzieci biorących udział w innowacji: 25, grupa przedszkolna 0 „c”- „Tygryski”

Termin realizacji innowacji: wrzesień 2021 – czerwiec 2022

Rodzaj innowacji: organizacyjno- metodyczna

Finansowanie innowacji: wdrażanie innowacji nie będzie wymagało dodatkowych  środków innowacji. 

Opis zasad innowacji:

Innowacja „SensoMaluchy- bawimy się zmysłami”  jest odpowiedzią na coraz częstsze pojawiające się wśród dzieci problemy społeczne, emocjonalne i behawioralne, które mogą być przyczyną nieukształtowania dostatecznie mocnej bazy sensorycznej. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą prowadzić do problemów z uwagą, koncentracją, emocjami. Wprowadzenie innowacji ma się przyczynić do lepszego rozwoju intelektualnego, emocjonalno- społecznego, ruchowego jak również rozwijać dziecięce zainteresowania światem oraz kreatywność dziecka a także może stanowić element wspierający dla dzieci  zaburzeniami integracji sensorycznej.

Cel główny:

  • Rozwijanie zdolności dziecka i poszerzanie wiedzy na temat otaczającego świata poprzez dostarczenie bodźców sensorycznych
  • Stymulacja polisensoryczna umożliwi wielozmysłowe docieranie do dzieci mających zaburzenia rozwojowe, pozwoli to na planowanie pracy terapeutycznej i usprawnianie opóźnionych funkcji rozwojowych u dzieci.
  • Integracja dzieci.

Cele szczegółowe:

- poszerzenie i wzbogacenie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;

- rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;

- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;

- poprawa zdolności koncentracji uwagi,

- poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi;

-wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku;

- dostrzeganie cykliczności zmian w przyrodzie w ciągu roku, poznanie i nazywanie kolejności pór roku;

- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,

- stworzenie warunków do osiągania sukcesów na miarę możliwości dzieci,

-wyzwalanie radości, optymizmu, umożliwienie rozładowania wewnętrznych napięć, złagodzenie lęku,

- rozwijanie sprawności manualnych i doskonalenie spostrzegania, odbierania wrażeń, procesów pamięci i myślenia, koncentracji uwagi.

- rozwijanie kompetencji społecznych. 

Metody pracy:

- polisensoryczne poznawanie  świata;

- wykorzystanie na zajęciach elementów metody „Porannego kręgu”,

- wykorzystanie elementów: muzykoterapii, bajkoterapii, zabaw relaksacyjnych i sensorycznych,

- utworzenie w sali kącików pór roku- ze szczególnym zwróceniem uwagi  na materiał przyrodniczy,

- udział w uroczystościach i szczególnych dniach, które będą angażować wielozmysłowe poznawanie pojęć ( np. powitanie pór roku, dzień wody itp.)

- realizacja zadań wynikających z ogólnopolskiego projektu „Gramy zmysłami”,

- udział w konkursach i projektach wyrażających ekspresję twórczą dzieci,

- udział w  zajęciach z zakresu sensoplastyki- tworzenie mas plastycznych,

- przygotowanie zabawek  i pomocy sensorycznych z dostępnych materiałów codziennego użytku o różnej fakturze.

Przewidywane efekty:

-Doskonalenie wrażliwości zmysłowej poprzez angażowanie zmysłu: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu w trakcie działań.

-Możliwość uczestnictwa w interesujących zajęciach, odkrywania swoich talentów.

-Kształtowanie i utrwalanie prawidłowych zachowań, umiejętności pracy w grupie.

- Rozwijanie umiejętności motorycznych, intelektualnych, językowych, społecznych i emocjonalnych.

- Rozwijanie wrażliwości estetycznej.

- Umiejętność współpracy w grupie. 

Sposób ewaluacji:

Chcąc sprawdzić efekty wprowadzonej innowacji na bieżąco będziemy monitorować zaplanowane działania poprzez obserwacje, rozmowy z dziećmi, nauczycielami oraz rodzicami.