Tytuł innowacji:
„SensoMaluchy- bawimy się zmysłami”
Imię i nazwisko autora innowacji: Monika Trzeciakiewicz
Osoby zaangażowane w realizację innowacji:
- nauczyciele uczący w grupie 0 „c”,
- rodzice.
Liczba dzieci biorących udział w innowacji: 25, grupa przedszkolna 0 „c”- „Tygryski”
Termin realizacji innowacji: wrzesień 2021 – czerwiec 2022
Rodzaj innowacji: organizacyjno- metodyczna
Finansowanie innowacji: wdrażanie innowacji nie będzie wymagało dodatkowych środków innowacji.
Opis zasad innowacji:
Innowacja „SensoMaluchy- bawimy się zmysłami” jest odpowiedzią na coraz częstsze pojawiające się wśród dzieci problemy społeczne, emocjonalne i behawioralne, które mogą być przyczyną nieukształtowania dostatecznie mocnej bazy sensorycznej. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą prowadzić do problemów z uwagą, koncentracją, emocjami. Wprowadzenie innowacji ma się przyczynić do lepszego rozwoju intelektualnego, emocjonalno- społecznego, ruchowego jak również rozwijać dziecięce zainteresowania światem oraz kreatywność dziecka a także może stanowić element wspierający dla dzieci zaburzeniami integracji sensorycznej.
Cel główny:
- Rozwijanie zdolności dziecka i poszerzanie wiedzy na temat otaczającego świata poprzez dostarczenie bodźców sensorycznych
- Stymulacja polisensoryczna umożliwi wielozmysłowe docieranie do dzieci mających zaburzenia rozwojowe, pozwoli to na planowanie pracy terapeutycznej i usprawnianie opóźnionych funkcji rozwojowych u dzieci.
- Integracja dzieci.
Cele szczegółowe:
- poszerzenie i wzbogacenie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
- rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
- poprawa zdolności koncentracji uwagi,
- poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi;
-wprowadzenie w świat symboli charakterystycznych dla danej pory roku;
- dostrzeganie cykliczności zmian w przyrodzie w ciągu roku, poznanie i nazywanie kolejności pór roku;
- budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
- stworzenie warunków do osiągania sukcesów na miarę możliwości dzieci,
-wyzwalanie radości, optymizmu, umożliwienie rozładowania wewnętrznych napięć, złagodzenie lęku,
- rozwijanie sprawności manualnych i doskonalenie spostrzegania, odbierania wrażeń, procesów pamięci i myślenia, koncentracji uwagi.
- rozwijanie kompetencji społecznych.
Metody pracy:
- polisensoryczne poznawanie świata;
- wykorzystanie na zajęciach elementów metody „Porannego kręgu”,
- wykorzystanie elementów: muzykoterapii, bajkoterapii, zabaw relaksacyjnych i sensorycznych,
- utworzenie w sali kącików pór roku- ze szczególnym zwróceniem uwagi na materiał przyrodniczy,
- udział w uroczystościach i szczególnych dniach, które będą angażować wielozmysłowe poznawanie pojęć ( np. powitanie pór roku, dzień wody itp.)
- realizacja zadań wynikających z ogólnopolskiego projektu „Gramy zmysłami”,
- udział w konkursach i projektach wyrażających ekspresję twórczą dzieci,
- udział w zajęciach z zakresu sensoplastyki- tworzenie mas plastycznych,
- przygotowanie zabawek i pomocy sensorycznych z dostępnych materiałów codziennego użytku o różnej fakturze.
Przewidywane efekty:
-Doskonalenie wrażliwości zmysłowej poprzez angażowanie zmysłu: wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu w trakcie działań.
-Możliwość uczestnictwa w interesujących zajęciach, odkrywania swoich talentów.
-Kształtowanie i utrwalanie prawidłowych zachowań, umiejętności pracy w grupie.
- Rozwijanie umiejętności motorycznych, intelektualnych, językowych, społecznych i emocjonalnych.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej.
- Umiejętność współpracy w grupie.
Sposób ewaluacji:
Chcąc sprawdzić efekty wprowadzonej innowacji na bieżąco będziemy monitorować zaplanowane działania poprzez obserwacje, rozmowy z dziećmi, nauczycielami oraz rodzicami.